Попереджений означає озброєний: як не стати жертвою шахраїв
Прогрес розвивається і зростають випадки шахрайства. Злочинці стають дедалі винахідливішими, й не обмежуються лише загальновідомими способами виманити кошти жертв. Проте компанії завжди турбуються про своїх клієнтів й прагнуть зменшити випадки крадіжок.
Спеціалісти компанії CreditKasa розібрали основні типи шахрайства й як себе убезпечити від них.
Казкова реструктуризація
Бувають ситуації, коли клієнт небанківського фінансового сервісу не може вчасно погасити кредит з тих чи інших причин. І починає шукати альтернативні способи. Один із них – послуги від компанії чи приватної особи, що обіцяє видалення з бази НФС й анулювання кредиту. Звісно не безкоштовно, однак суттєво дешевше, ніж гасити кредит. Також аферисти можуть обіцяти:
- домовитись за реструктуризацію;
- домовитись оплатити тільки тіло кредиту;
- списати відсотки.
Клієнта приваблює вартість та умови й він погоджується, передає злочинцю гроші і вже потирає руки разом із зухвалою усмішкою. Але результат передбачуваний: ані грошей, ані вирішення проблеми, а саму людину блокують на всіх каналах зв’язку.
Бувають більш продумані схеми, коли шахраї підробляють документи як от гарантійний лист чи довідка про закриття кредиту. Однак навіть після отримання папірця, клієнтові зателефонують представники НФС.
Як себе убезпечити
Єдиновірне рішення – у жодному разі не співпрацювати з компаніями, що обіцяють швидко анулювати кредит. Оскільки магічного механізму анулювання кредиту просто не існує, крім як погасити його.
Якщо ж необхідно звернутись до спеціалістів з медіації у фінансовій сфері, вкрай важливо обрати офіційно зареєстровані юридичні союзи, вивчити відгуки про їх роботу, подивитися офіційні акаунти у соцмережах. Також варто зателефонувати на офіційну гарячу лінію до тієї компанії, у якої запозичили кошти.
Неймовірна пропозиція
«Вітаю! Вам можуть погодити кредит на астрономічну суму жах як надовго», – приблизно так починається повідомлення у соціальних мережах або дзвінки від менеджера компанії, яка у всіх на вустах. Умови заманливо прекрасні: великі суми кредитів, тривалі терміни кредитування, акції та розіграші.
Підступ у тому, що оформлювати диво-кредит клієнт буде через того самого менеджера. Він, у свою чергу, буде запитувати всі паспортні дані, паролі, що приходять під час оформлення. Однак, замість обіцяних грошей отримає оформлений кредит на власні персональні дані, а гроші будуть перерахованані на картку третьої особи.
Ще такі «менеджери» можуть відправляти посилання на сайт, де потрібно ввести свої дані нібито для авторизації чи отримання коштів. Посилання може бути схожим на офіційний сайт банку чи НФС, проте буде містити кілька зайвих літер, скорочень або змінені літери, наприклад: замість google.com – gooqle.com тощо. Це – сайт-фальшивка, який шахрай створив задля отримання даних.
Як себе убезпечити
Необхідно перевіряти, від кого саме надходять повідомлення. Довіряти можна лише офіційним аккаунтам компаній, а не особистим профілям. Варто також перевірити на сайті компанії наявність акцій та спеціальних умов.
В жодному випадку не можна передавати стороннім людям паролі, номер та серію паспорту, ІПН, термін дії картки, код на зворотній сторінці картки та ін.
Вас зламали
Потенційній жертві телефонує нібито представник банку й каже, що картку було заблоковано, або відбулося підозріле списання. Шахрай пропонує допомогти одразу ж у телефонному режимі. Для цього, звісно ж, потрібно назвати дані картки. У підсумку підозрілі транзакції дійсно будуть. Однак проведе їх людина, яка телефонувала.
Як себе убезпечити
Якщо ви отримали повідомлення про те, що картку заблоковано, варто звернутись до банку, який її видав. Номер телефону зазначений на офіційному сайті. І в жодному разі не повідомляти ваші персональні дані або дані картки стороннім особам.
Прощавайте, інтернет-дані
Шахраї дійсно можуть зламати електронну пошту, соціальні мережі чи хмарне сховище. Якщо там є документи – їх використовують аферисти з кредитами. Також за допомогою пошти вони можуть потрапити у особистий кабінет клієнта НФС чи банку.
Ще злочинці можуть клонувати чи перевипустити SIM-карту. За допомогою неї потрапляють до особистого кабінету та змінюють інформацію на необхідну для афери (частіше за все змінюють банківську картку,прив'язану до профілю).
Як себе убезпечити
Якщо у особистому кабінеті змінилась інформація та ви отримали відповідне сповіщення – потрібно негайно зв’язатись із представниками небанківської установи та банками для блокування рахунків.
Щоб унеможливити такі ситуації не варто зберігати фото чи скани документів на пошті, у соцмережах чи у хмарному сховищі. Також потрібно створити складні унікальні для кожного банкінгу та пошти паролі, які можуть містити:
- 8 і більше символів;- великі та малі літери;
- великі та малі літери;
- цифри та спеціальні знаки/символи.
Не потрібно використовувати особисту інформацію та загальновідомі комбінації. За даними NordPass, найпопулярніші паролі:
- 123456;
- 123456789;
- 12345;
- qwerty;
- password.
Для того щоб зламати їх, шахраю знадобиться менше секунди.
У випадку із SIM-картою, потрібно звернутися до представників стільникового зв’язку й заборонити перевипуск SIM-карти по довіреності та в інших салонах зв’язку.
Резюмуємо
Шахраї мають безліч способів обману й щороку стають більш вигадливими. Необхідно перевіряти всю інформацію, яка надходить й не виконувати дії тієї ж секунди. Всі невідомі номери та картки можна перевірити на сайті STOP FRAUD Кіберполіції.
Якщо не пощастило і ви стали жертвою шахраїв, необхідно якомога швидше звернутись до Кіберполіції за формою зворотнього зв’язку. Якщо був перехід на шахрайський сайт – повідомте про це Google.
А також, обов’язково зверніться до небанківської фінансової установи й повідомте про вказану ситуацію, а далі необхідно діяти згідно з рекомендаціями від компанії.